Palautteet valmennettavilta

Petteri Ruutiainen

LoKoKo Bisons #55 (2017-2019)


"Olen ollut Tomin treeneissä nyt kahden kauden ajan. Jo alusta alkaen tuli luottavainen olo tekemiseen, sillä kävimme läpi tarkasti mitä kaikkea tulemme tekemään ja tavoittelemaan. Treeniohjelmat on tehty todella selviksi, joten niitä on helppo tehdä myös yksin.

Olen Tomilta saanut myös vinkkejä ruokavalioon, smoothieisiin sekä ravintolisiin. Tomin treeneihin on helppo mennä vaikka olisi kuinka väsynyt, sillä niissä otetaan aina hyvät alkulämmöt, missä saa kroppaa hereille ja sen jälkeen itse saliosuus sujuu mutkitta.

Uusien liikkeiden kohdalla olemme aloittaneet tekniikasta ja vasta kun se on ollut kunnossa rupeemme lisäämään painoa pikkuhiljaa.

Suosittelen Tomia sekä aloittelevalle, että kokeneemmalle kuntosalin kävijälle."


Niko Henttinen

LoKoKo Unified #8


"Aloitin Tomin treeneissä ensimmäisen kauden 2018-19 jälkeen. Jo heti alusta alkaen motivaationi kasvoi uusien asioiden oppimisen myötä.

Ensiksi kävimme lämmittelykuvioiden ja saliliikkeiden tekniikat läpi. Treeniohjelmat oli tehty hyvin selkeäksi. Lisäksi olen saanut vinkkejä ruokavalioon ja palautumiseen.

Tomi on erittäin positiivinen valmentaja, joka tukee ja kannustaa muita!"


Kesätreenien tulokset:

Ponnistuskorkeus: 58 cm ➡️ 67 cm
Leuanvedot: 5 ➡️ 10 toistoa
Etunojapunnerrus: 19 ➡️ 31 toistoa

Lisäksi tasapaino ja kehonhallinta kehittyivät huomattavasti!

Anu Tepponen

"6kk yhteistä treeniä takana. Sohvaperunasta pikkuhiljaa kuntoilijaksi. Huimaa edistystä voimatasolla sekä tasapainossa. Uutta virtaa arkeen, sisältöä elämään. Haaveena suorittaa triathlon viimeistään 50 vuotiaana.
Valmentajana Tomi on huolellinen, tarkkailee ja korjaa heti tekemäni virheet. Kertoo ja perustelee. Antaa neuvoja ruokavalion, liikunnan sekä levon/unen suhteen, huomioiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin. SUOSITTELEN."


Anu on ollut kesästä asti valmennuksessani. Olemme keskittyneet lihaskuntotreeneihin, arkiliikuntaan ja tietenkin ruokavalioon sekä palautumiseen.

Anu on kehittynyt todella paljon ja voimatasot ovat nousseet kohisten. Vuoden alkuun verrattuna paino on pudonnut tähän mennessä -12 kg ja rasvaprosentti -8 %, samalla lihasmassaa säilyttäen. Eli pudotettu paino on nimenomaan rasvaa, ei lihasta 💪

Esko Salonen

LoKoKo Bisons #10

"Ohjelmat ja treenit on ollut loistavia. Kehitystä tulee ja ehjänä on pysytty. Treenien rytmitys on toiminu loistavasti erityisesti siten, että kaikki laji- ja fysiikkatreenit pystyy aina vetämään täysillä ja peleissä kroppa tuntuu tuoreelta ja valmiilta.

Omalle kohdalle valmennustyyli toimii loistavasti. Keskittyminen on selvästi liikeradoissa ja oikeissa tekniikoissa. Koko ajan tulee muistutusta jos jostain lipsuu ja niin pitääkin. Myös treenien muokkaaminen pienten vammojen takia on onnistunut aina. Treeneissä on aina selkeät tavoitteet ja kun tuloksia on tullut, se motivoi tekemään lisää ja paremmin.

Yleisesti olen huomannut miten hyvin osaat käsitellä jokaista urheilijaa yksilönä ja muokata treenit sopiviksi ja kehittäviksi. Huonoja puolia on vaikea löytää kun kehitys on oikeassa suunnassa ja treeneissä on aina hyvä ilmapiiri ja tekemisen meininki eli keep up the good work!"

LoKoKo B-pojat

Kausi 2019-2020


"Olen ollut tyytyväinen treeneihin. Olen huomannut kehitystä. Liikkeet ovat olleet monipuolisia ja melko usein mukavia tehdä. Treenit ovat myös ajankäytöllisesti hyvin suunniteltuja. Olet osaava ja huumorintajuinen valmentaja. Treeneihin on kiva tulla, kun tietää, että treeneissä voi heittää läppää. Ohjaat liikkeiden teossa hyvin ja saat kaikki tekemään liikkeet oikein. Ylipäätänsä olet osaava, mukava ja tsemppaava valmentaja." - Jussa

"Treeneihin on aina mukava tulla, koska meidän ryhmällä on hyvä tiimihenki ja läppä lentää. Treeniohjelmat ovat sopivan yksinkertaisia, liikkeet hyviä ja toimivia. Valmentajana olet reipas, iloinen, motivoitunut, kannustava ja ennen kaikkea hyvä työssäsi! Jatka samaan malliin!" - Lauri

"Treenit ovat monipuolisia ja lajinomaisia. Osaat avustaa eri liikkeissä ja olet tsemppaava. Treeneihin on aina mukava tulla kun on hyvä ilmapiiri." - Artturi

Anna-Liisa Perho



"Aloitin vuoden alussa Tomin vetämässä naisten pienryhmässä yhtenä neljästä. Tavoitteena oli kaikessa yksinkertaisuudessaan saada lihasvoimaa lisää, joka etenkin näin keski-ikäiselle naiselle on erityisen tärkeää. Yksi tärkeimmistä omista syistä lähteä mukaan oli työperäiset jalkasäryt joista en omin avuin tuntunut enää pääsevän eroon. Nauroinkin Tomille heti parien treenien jälkeen, että näinkö helppoa se on, yksi kerta ja jalkoja ei enää särje. Totta se kuitenkin oli, säryt olivat ja ovat pysyneet poissa ja tilalle on pikku hiljaa tullut lisää lihasta ja virkeää oloa.

Pidän Tomin treeneissä siitä, että ihan alkuun lähdettiin liikkeelle oikeastaan vain vastuskuminauhoilla ja kehonpainolla, tekniikka edellä. Sitten kun oikea tapa tehdä asioita alkoi löytyä, alettiin lisätä haastetta ja painoja. Tomi on rauhallinen ja kuuntelee, reagoi ja neuvoo juuri sopivasti niin että jää aikaa itsekin ajatella ja sisäistää jutut.

Treeneissä on hyvä syke ja eteenpäin menemisen meininki. Liikkeitä vaihdellaan kunkin treenaajan mukaan ja Tomi katsoo mikä kullekin sopii, siis personal training vaikka neljän ryhmänä mennäänkin. Tuntuu, että Tomilla on aina varalla korvaava liike tai tilanteeseen sopiva venytys jos sellaista tarvitaan. Hänellä on taito lukea erilaisia asiakkaita, niin vasta-alkavia kuntoilijoita kuin urheilijoitakin.

Sali, jossa saamme treenata on tilava ja erittäin siisti. Välineet ovat viimeisen päälle ja niitä on riittävästi niin, että jonottaa ei tarvitse. Ja extrakiitos siitä, että jos Tomi sattuu olemaan paikalla kun käy omalla ajalla treenaamassa, hän auttaa vaikkei sovittu tapaaminen olisikaan. Aina on tervetullut olo.


Itse treeneistä vielä: on erinomaista, että alkulämmittelyyn on varattu riittävä aika ja itse salitreeni sen perään on selkeä, hyvin suunniteltu ja sopivan mittainen. Vähemmän on enemmän ja Tomin sanoin ei ole itseisarvo, että treenin jälkeen paikat ovat pari päivää kipeät. Hän saa kiinnittämään huomiota niin itse suorituksen aikaisiin taukoihin kuin palautumiseen ja riittävään lepoon treenin jälkeen. Vastaavasti myös ravintoon, kun puhutaan vaikkapa mitä olemme ennen salille tuloa päivän aikana syöneet.


Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja sen olen tämän projektin myötä oppinut, että enää ei ole kiire mihinkään. Tavoite on olla loppuelämä hyvässä kunnossa. Tomin treeneissä tekeminen pysyy treeniohjelman päivitysten ja henkilökohtaisen seurannan vuoksi nousujohteisena ja mielenkiintoisena kerta toisensa jälkeen, niin ettei mitään määräpäivää tule edes ajateltua. Ja ennen kaikkea, tämä on kivaa! Joka ikinen kerta, vaikka välillä salille tullessa väsyttää tai harmittaa, niin lähden sieltä kotiin energisenä ja pirteänä, hyvällä tuulella.


Voin omasta kokemuksestani siis lämpimästi suositella Tomin pienryhmä-treenausta ihan jokaiselle lähtötasoon ja -kuntoon katsomatta. Olen itsekin treenannut myös ennen ja innostunut, mutta sitten salitreeni on jostain syystä aina jäänyt. Nyt tuntuu siltä, että tästä olen saanut jo tämän puolen vuoden aikana itselleni rakkaan harrastuksen, innostus vain kasvaa!"